SET KANDUNGAN BBM
1. Penghasilan bahan bantu mengajar adalah bahan seperti yang berikut :
2. Papan dam
3. Dadu
4. Penanda
5. Soalan
6. CD
BAHAN BANTU MENGAJAR
FUNGSI ALATAN
- Alatan ini dinamakan sebagai dadu.
- Dadu ini digunakan untuk melihat berapa pergerakan yang perlu dilakukan oleh sekumpulan murid dalam permainan yang akan dijalankan.
- Alatan ini dinamakan sebagai papan dam.
- Permainan ini akan dimulakan dengan nombor 1.
- Permainan akan diteruskan sehingga tamat.
- Alatan ini dinamakan sebagai penanda.
- Penanda ini digunakan untuk menandakan kedudukan setiap kumpulan dalam permainan yang akan dijalankan.
- Gambar di bawah ini merupakan bentuk soalan yang perlu dijawab dalam sekumpulan murid.
- Penanda yang berhenti di kedudukan bergambar pokok di dalam papan dam perlu menjawab soalan berdasarkan nombor yang terdapat pada belakang pokok tersebut..
- Alat ini dinamakan sampul soalan.
- Di dalam sampul ini terdapat soalan yang perlu dijawab oleh murid.
- Soalan ini mempunyai 6 soalan berdasarkan intonasi bacaan yang berbeza.
- Alat in dinamakan sebagai CD.
- CD ini akan digunakan selepas murid membaca soalan petikan yang diberikan.
- Di dalam CD ini merupakan contoh bentuk intonasi yang perlu dibaca oleh murid berdasarkan soalan petikan tersebut.
CARA PENGGUNAAN
- Guru akan memulakan permainan dengan memberikan penanda kepada setiap kumpulan.
- Wakil setiap kumpulan akan memusingkan dadu untuk melihat pergerakan yang perlu dilakukan di papan dam.
- Permainan akan dimulakan dengan nombor 1 dan seterusnya.
- Kumpulan yang berhenti di gambar pokok perlu menjawab soalan berdasarkan nombor di belakang pokok tersebut.
- Murid perlu membuka sampul soalan untuk melihat bentuk soalan yang perlu dijawab oleh kumpulan mereka.
- Selepas murid menjawab soalan, guru akan memasangkan CD untuk melihat sama ada intonasi yang digunakan oleh murid tersebut betul atau salah.
- Permainan akan diteruskan mengikut masa yang ditetapkan oleh guru.
- Permainan ini boleh digunakan dalam semua mata pelajaran dengan mengubah bentuk soalan.
No comments:
Post a Comment